Csak a bejegyzés vége felé jutott eszembe Dunkerque, de beleszerettem a hasonlatba, emiatt egy kicsit átírom.
Szóval számolgattam egy kicsit, látva milyen elképesztő terhet ró a pedagógusokra ez az új helyzet.
Magyarországon a KSH szerint kb. 120.000 pedagógus dolgozik a közoktatásban (1-12. osztály) (Forrás: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_zoi010b.html), 2018-as a legutóbbi adat.
A tanításból hátralevő hetek száma 11.
Heti óraszámként 5x6-al számolhatunk, ebből az osztályfőnöki, etika, testnevelés, ének tárgyakat egyelőre kivéve marad heti 23 óra.
Azaz évfolyamonként (1-12) 11x23 azaz összesen 12x11x23 azaz kb 3000 féle órát kellett volna a hagyományos munkarendben megtartani, hf-t feladni, feleltetni és dolgozatot íratni év végéig.
Van a 120.000 pedagógus között 3000 olyan aki képes egy órányi tananyagot, felelési kérdést, dolgozatot, gyakorlóanyagot előállítani elektronikusan, ismerve az ehhez szükséges eszközöket (adottnak tekintve a kötelező tankönyveket, munkafüzeteket), külön képzés nélkül? Nem tudom. De 500, 1000, 1500 biztosan van.
Ha együttműködve - a feladatokat kiosztva - dolgoznának, akkor ezeknek külön-külön 6, 3, 2 órányi anyagot kellene előállítani, aminek ráfordítása 1 órányi anyagonként egy nappal számolva sem lenne több 6, 3, 2 napnál! Azaz megfelelő szervezéssel leosztva feladatokat, biztosítva egy központi repository-t - nem kell nagy dologra gondolni, egyszerű hierarchikus struktúra ami akármilyen ingyenes eszközben (Google Drive, OneDrive, Dropbox, Box) leképezhető. Természetesen az anyagok előállítása során nemcsak a papír alapú anyagokból lehetne kiindulni, hanem akármelyik feladatlétrehozó-tananyagközvetítő eszköz tudásanyagából (Okosdoboz, LearningApps, Khan Academy, Sulinet digitális tudástár, Quizlet, Redmenta, Quizziz, etc, etc). Egy ilyen módon létrehozott repository anyagából minden tanár gyorsan átemelhetné saját iskolai rendszerébe az anyagokat, így lehetővé téve, hogy valódi pedagógia feladatokra fordítsa idejét.
Ennek megfelelően állítom, hogy egy hét alatt megfelelő projektvezetéssel, szervezéssel a teljes digitális átállás jelentősen megkönnyíthető lett volna. Nem pontosak az adataim? Sokkal több ráfordítás kellett volna és kevesebb alkalmas pedagógus van? Nos lehet, de akkor be lehetett volna vonni azokat a cégeket akik képesek erre. Egy szoftverfejlesztő cégnél pl. minden fejlesztő alkalmas arra, hogy tankönyvi leckét Word, OneNote vagy Google Doc formába öntsön, a munkafüzeti feladatokat pedig kvíz vagy valamilyen egyszerű interaktív formában dolgozzon fel, 2 perc alatt tudja kezelni a felsorolt eszközök bármelyikét.
Ez persze nem az a digitális oktatás lenne ami lehetne, csak időt adott volna a pedagógusoknak arra, hogy mással foglalkozzanak. Ez valójában csak a a papír alapú kontakt oktatás leképezése elektronikus formátumra. De most párhuzamosan 120.000 pedagógus csinálja nagyjából ugyanezt, óriási átfedésekkel.
És meg most sem lenne késő, hogy mondjuk húsvét után kész anyagok várják a tanárokat...
Nyilván egy csomó leegyszerűsítést tartalmaz a fenti gondolatmenet:
- nem minden osztály tart ugyanott,
- más könyvekből tanulhatnak, azaz ténylegesen akár több tananyagra is szükségük lehet.
- valamit mégiscsak kellene kezdeni a testneveléssel, énekkel, osztályfőnöki órával, etikával
- szakközépiskolák, szakgimnáziumok szakmai tárgyainak sorsa
meg biztosan vannak még ehhez hasonló pontok.
Ja és biztosan lenne egy csomó önkéntes is aki annyi instrukció alapján hogy:
8. oszt. Kémia TK. 43-47 oldal konvertálása Word-be (Google Docs-ba, pdf-be) + MF. 39. oldal 1-5 feladat Quizlet-be,
jól és pontosan megcsinálná amit kell. Ezekkel az önkéntesekkel pedig tényleg óriási erőforrás állna rendelkezésre. Talán még a minőségbiztosítást is meg lehetne szervezni...
Szóval akkor Dunkerque megvan? Itt meg még csak nem is lőnek ránk közben. Csak a szándék kellene, hogy az analóg oktatás tengerpartján rekedt 120.000-t áthozzuk valamilyen lélekvesztőn ide, digitáliába.
Nem tudom mi kellene hozzá, hogy ez így történjen.
Csodálom az egészségügyben dolgozókat és aggódom is értük. Most, rövid távon az a legfontosabb, amit ők végeznek. Én ebben kevéssé tudok segíteni, de szeretnék hozzájárulni a digitális oktatásra való átállásban. Támogatok (informatikai értelemben) pedagógusokat (a családban is van), látom napi problémáikat, készítek anyagot, tesztelek. És elszomorít, hogy milyen sokan csináljuk ezt külön-külön.
Ha meg nem töltöttétek ki, pls: Szülők véleménye a digitális oktatásról (89 mp-es kérdőív)
Mást, gondolsz? Jobb ötleted van? Ismersz valakit aki tudna ennek alapján tenni valamit? Vitatkozz, írj, vonódj be.